E-TİCARET

banner7

 

E-Ticaret en basit anlamıyla, bilgisayar teknolojisi kullanılarak her türlü ürün veya hizmetin internet üzerinden alış ve satış işlemidir. E-Ticaret kapsam olarak iki gruba ayrılır. Bunlar B2B (Business to Business-Firmadan-Firmaya e ticaret sitesi) ve B2C (Business to Customer- Firmadan-Müşteriye e ticaret sitesi) sistemleri olarak adlandırılmaktadır. E-Ticaret denince genelde B2C türünde olan e- ticaret sitesi akla gelir. Son kullanıcıya yani müşteriye yönelik olması bunda en temel etkendir. B2C e ticaret sitesi internetin günlük yaşamımızda yer almasıyla birlikte yaygınlaştı. İnsanlar eticaret yazılımı sayesinde bulundukları ortamdan çıkmadan, fiyat araştırması için oluşacak ulaşım masrafına bile gerek kalmadan daha fazla seçenekle alışverişlerini yorulmadan yapmaya başladı. Satın alınmak istenilen ürün veya hizmet hakkında internette yapılan yorumlarla da, kaliteli ürün veya hizmet alımını kolaylaştırdı. Satıcılar ise e-ticaret yazılımı ile birlikte ürün veya hizmetleri hakkında detaylı bilgi verebilecekleri yeni bir satış kanalına kavuşmuş oldu. Reklam, telefon ve faks masraflarını azaltıp, talebe göre satış yapabilir duruma geldi. Satıcılar talebe göre satış yapabildiklerinden stok yükü hafiflemiş oldu. E-ticaret yazılımıyla yapılan satışlarla ofis sahibi olmalarına bile gerek kalmadı. Böylece alıcı ve satıcı karşılıklı olarak kâra geçmiş oldu.

E-Ticaretle alışıldık ticaret arasındaki en büyük fark eticaretin zaman kaybı olmadan hızla gerçekleşmesidir. Bugünlerde ön plana çıkan giyim eticaret sitelerinden örnek verelim. Giyim her insan için uzun zamanlar alan mağaza mağaza gezmeyi gerektiren yorucu bir alışveriş türüdür. Oysa eticaret yazılımı sayesinde sadece sayfalar arasında dolaşıp, parasal olarak da uygun giysiler bulunabilir. Böylece ne yorgunluk olur ne de fazla harcama yapılır. Satıcılar da her kesime hitap ederek ellerindeki ürünlere kolayca alıcı bulur ve saniyeler içinde ödemelerini alırlar.

E-Ticaret sitelerinde dikkat edilmesi gereken en önemli hususlardan biri görsel tasarımının şık ve farklı olmasıdır. Çok sayıda e-ticaret sitesi olsa da genelde birbirlerine çok benzer ürünleri, çok benzer sayfalar ile satmaktadırlar. Durum böyle olunca da farklılaşma sadece ürünün fiyatında olup, bu da marjları düşürmektedir. Hâlbuki daha özgün tasarımlarla, daha ayrıntılı sunuşlarla çok daha fazla çeşitte ürün (ortak fayda sağlama çerçevesinde) son kullanıcılara sunulmalıdır. E ticaret sitesinin ziyaretçilerin sıkılmadan, istedikleri ürün veya hizmete rahatlıkla ulaşabildikleri kullanışlı bir ara yüze ve yüksek pazarlama gücüne sahip olmalıdır. Ayrıca sitenin ziyaretçilere görünen tarafının haricinde, site yöneticilerinin tüm bilgileri güncellemesi için kullanıcı dostu bir yönetim paneli olmalıdır. Bu özelliklerdeki e-ticaret sitesinden hemen hemen her şeyin satışını yapmak mümkündür.

E-Ticaret sitelerini normal web sitelerinden ayıran özellik banka kredi kartı, kargo (teslimat) gibi ekstra işler gerektiren prosedürleridir. Proje tamamlandıktan sonra ilk önce bu iş için anlaşma yapılan bankaya (sanal pos hizmetini veren) ulaşılır. Bankanın ilgili birimleri yapılan siteyi inceler varsa değişiklik talepleri ile ilgili bir rapor hazırlarlar. E-Ticaret sitesi kurgulanırken mutlaka kredi kartı kullanılacak diye bir kural yoktur. İstenirse havale veya farklı ödeme yöntemleri de kullanılabilir. Ayrıca isteğe göre yapılan satışlar istenilen muhasebe programına da (istenilen şartlar sağlanırsa) aktarılabilir.

E-Ticaret yazılımı ile ilgili bahsedilmesi gereken bir başka unsur başlangıçta da belirttiğimiz gibi B2B (Business to Business-Firmadan-Firmaya e ticaret sitesi) türüdür.B2B e ticaret sitesi şirketlerin ürün veya hizmetlerinin alım-satımına ilişkin iş ve işlemlerinin birçoğunu internet üzerinde gerçekleştirmeleridir. B2B altyapısı çoğunlukla büyük firmaların oluşturduğu bayilik otomasyonunda kullanılır. Kapalı bir ağ yapısında, firmaya bağlı bayiler, tedarik, stoklama, dağıtım, pazarlama gibi işleri yürütme olanağını bu tür eticaret uygulamaları sağlar. Örneğin; bir plastik firmasına ihtiyaçları doğrultusunda bir e ticaret site yapısı kuruldu. Firma plastik bardak, tabak, vb. ürünler satmaktadır. Diğer e ticaret sitelerine göre farklılık gösteren bölümlerden biri, üyeliğin bulunmamasıdır, çünkü firma yalnızca kendi bayilerine satış yapmaktadır. Tüm bayileri için gerekli kullanıcı adı ve şifre oluşturma işini firma kendisi yapıp bayilere iletmektedir. Bayi bu bilgiler ile online olup alışveriş yapabilmektedir. Sitenin bir başka farklı özelliği ise stok takibinin olmaması, ürün bilgisine stok adedi yazılmamasıdır, firma sipariş üzerine hızlı üretim yapmaktadır, bu nedenle stok bilgisine ihtiyaç duymamaktadır. Ayrıca ürünler adet üzerinden değil koli üzerinden satılmakta, koli içi adetleri belirtilmektedir.

E ticaret sitesinde alıcı ve satıcı birbirini görmeden iş yaptıkları için karşılıklı olarak güven sağlanmalıdır. Dolayısıyla önlem almak şarttır. Öncelikle alıcı ve satıcı taraflar birbirlerinin kimliklerinden emin olmak isterler. İşte bu ihtiyaçtan dolayı dijital imza ve dijital sertifika kavramları geliştirilmiştir. Dijital imza ve dijital sertifikalar elektronik işlem ve iletişim sırasında kişinin kimliğinin kontrol edilmesini sağlayan araçlardır. Ajansımız tarafından hazırlanan elektronik ticaret siteleri son teknoloji güvenlik sertifikalarını içerir.Güvenli ve hızlı bir elektronik ticaret yapmak istediğinizde TunArt reklam tüm olanaklarıyla sizi bekliyor olacak.

Hackersafe, qualys ve diğer otomatik güvenlik denetim servisleri mutlaka önemli ek bir güvenlik sağlıyor, fakat henüz güvenlik açıklarını tespitte yeterli değiller. Bu nedenle Qualys veya Hackersafe’in yanında Webinspect, Appscan, Acunetix gibi otomatik web uygulama denetimi araçları da kullanılmalıdır. Firma yöneticileri veya web uygulama geliştiricileri güvenliği kendi bilgilerine göre değerlendirmemelidir. Güvenlik denetimini otomatik araçların yanında bir de güvenlik uzmanlarına yaptırmalıdırlar.